AIDA
AIDA

AIDA

A.I.D.A. in jouw dagelijkse praktijk.

Vanavond had ik een gezellig en bovenal leerzaam gesprek met een oude vriend Roy Mandias. Hij is o.a.marketingdeskundige en op een gegeven moment hadden we het over het overbekende AIDA model: Attention; Interest; Desire; Action.

Een model hoe bedrijven zich profileren om in eerste instantie de aandacht van de consument te krijgen, hoe ze vervolgens onze interesse opwekken of vasthouden waardoor we een bepaald verlangen naar dat product krijgen zodat wij uiteindelijk overgaan tot de daadwerkelijke aanschaf ervan.

In deze zelfde analogie kunnen wij het model ook op ons zelf betrekken bedacht ik mij later op de avond: op welke manier wordt onze aandachtgetrokken door bepaalde mensen. Hoe raken mensen daarna in ons geïnteresseerd om een praatje te maken of om contact te leggen om vervolgens daadwerkelijk  een verlangen te krijgen deze in actie om te zetten? Waar ligt het aan? Wat speelt er zoal mee?

Ik denk dat er tal van factoren meespelen. Binnen 5-8 seconden wordt op basis van een eerste indruk bepaald of de volgende stap gezet wordt. En dan is het aan ons om (gedrag, wat we zeggen en hoe wij op bepaalde dingen reageren) waar te maken of er consistentie is wat die eerste indruk bevestigt. Is dat er niet, dan zal de volgende stap niet meer plaatsvinden.

Geef een reactie

Sluit Menu